Zázračný lék, nebo marketingový trik? Názory na manukový med se vzhledem k jeho ceně různí. Jak funguje obchodní model a pomáhá skutečně v období nachlazení?
Manukový med je téměř jako zlato.
Každý, kdo se mezi říjnem a březnem zmítá od jednoho kašle k dalšímu nachlazení a další bolesti v krku, se pravděpodobně chytá poslední kapky. I když se zdá, že to stéblo je pozlacené. Na první pohled se zdá těžko pochopitelné, jak jinak si vysvětlit takovou cenovku: 80 eur. Na sklenici medu, jejíž obsah podle etikety váží 250 gramů.
Inu, tento med urazil dlouhou cestu, koneckonců až z Nového Zélandu. A včely ho sklidily pouze z jedné rostliny. Ale že je přesto asi desetkrát dražší než další dražší výrobek v jeho kategorii?
Manukový med z Nového Zélandu je považován za jeden z nejdražších přírodních produktů na světě. Je to také proto, že lidé jsou ochotni zaplatit požadovanou cenu. Důvodem jsou pravděpodobně blahodárné účinky, které jsou tomuto produktu připisovány: údajně zmírňuje nachlazení, léčí tělesné potíže a obecně podporuje dobré zdraví.
A jeho celosvětová popularita stále zvyšuje ceny. Celosvětový trh s manukovým medem má hodnotu více než 381 milionů dolarů a očekává se, že do roku 2030 dosáhne více než 528 milionů dolarů.