Od 1. ledna 2025 vstoupí v platnost nová pravidla EU pro označování ovoce, zeleniny a některých dalších produktů. Od této chvíle bude nakupování transparentnější a spotřebitelé budou lépe informováni.
- Dvě nařízení EU zavádějí nová pravidla pro označování zeleniny, ovoce, banánů a některých výrobků z ovoce a zeleniny.
- Země původu musí být nyní lépe zvýrazněna, přinejmenším větším a jasnějším písmem.
- Změny se budou týkat také názvů výrobků. Dříve oblíbené slogany, jako například „prémiový banán“, již nejsou přípustné. Nařízení EU zavádí nové formy označování tříd jakosti.
Balíček změn EU zahrnuje především povinnost jasně označovat zemi původu výrobku. Zmizí také marketingové slogany naznačující nejvyšší kvalitu výrobku. To vše potěší spotřebitele.
Nový způsob označování ovoce a zeleniny
Označení země původu ovoce a zeleniny bude muset být podle obchodní inspekce kvality zemědělských a potravinářských produktů výraznější než země, ve které byl výrobek zabalen. Země produkce bude muset být zvýrazněna větším písmem a čitelněji, aby spotřebitelé neměli problém tuto informaci na etiketě výrobku najít.
„Je třeba zdůraznit, že v souladu s čl. 2 odst. 2 písm. i) nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1169/2011[1] se „etiketou“ rozumí jakýkoli štítek, obchodní značka, ochranná známka. , vyobrazení nebo jiný písemný popis vytištěný, vyražený, vyražený nebo jinak umístěný na obalu nebo nádobě s potravinou nebo připevněný k obalu nebo nádobě s potravinou,“ podle obchodní inspekce pro jakost zboží. Zemědělské potraviny.
To znamená, že změny se týkají jak etiket a obchodních značek obchodů, tak i samotných značkových obalů ovoce a zeleniny.
Pro běžného spotřebitele to znamená snazší přístup k podrobným informacím o výrobku, který se chystá koupit. Zákazníci se tak budou moci rozhodovat na základě lepších informací. Změn si však nevšimneme okamžitě.
Už žádné „prémiové“ ovoce
Od ledna také právo EU zakazuje používat v názvech výrobků marketingová hesla, která jsou oblíbená i v České republice. Zakázáno jepoužívání výrazů naznačujících nejvyšší kvalitu nebo „prémiové“ produkty. Bude však možné používat tři nová formální označení tříd jakosti výrobků:
- „třída I“
- „třída II“
- „nejvyšší třída“.
Výrobci budou rovněž nuceni uvádět na etiketách výrobků informace o názvu odrůdy, velikosti ovoce a počtu kusů v balení. Každý takový údaj musí být uveden transparentně, aby neuváděl spotřebitele v omyl.
V současné době není jasné, jaké důsledky bude mít nedodržení nových norem. Je však jisté, že spotřebitelé si změn hned tak nevšimnou. Podnikatelé jsou zodpovědní za to, aby prodejce na nová pravidla připravili a naučili je vyvarovat se chyb.